Er zijn beroepen waarin conflictsituaties regelmatig voorkomen en kunnen escaleren. De agressie waarover wordt gesproken in deze training is niet persoonlijk gericht, maar het conflict is tussen twee anderen. Professionals die hier mee te maken krijgen moeten hier proactief, effectief, maar vooral ook juridische verantwoord op leren reageren.
De persoonlijke veiligheid van medewerkers moet voorop blijven staan. Tijdens deze training wordt een combinatie tussen juridische kennis en handelingsvaardigheden aangeboden. De training zal bijdragen en inzicht geven in wat wel en niet mag m.b.t. verantwoord ingrijpen bij agressie.
Leerdoelen
Met onze training en kennisoverdracht richten wij ons op onderstaande doelen:
-
Het vergroten van het veiligheidsgevoel van de deelnemers
-
Effectief leren inzetten van verbale en non- verbale
‘soft-skills’ / vaardigheden
-
Leren om alléén, maar ook samen preventief en pro-actief
gedrag te vertonen
-
Juridische kennis omtrent persoonlijke veiligheid verbreden
Wat kunt u verwachten van deze training?
Bij deze praktische- en interactieve training wordt het ‘agressie protocol’ doorgenomen. Juridische kaders en de toepasbaarheid hiervan wordt gekoppeld aan concrete casuïstiek. Men leert wanneer men wel of niet ‘fysiek’ verantwoord moet ingrijpen en krijgt inzicht in het belang hiervan.
De inhoud van de training wordt verbonden aan een basis ‘agressie protocol’.
Bij het oefenen van de vaardigheden, ook wel ‘soft skills’ genoemd, wordt het protocol gekoppeld aan de praktijk. Een praktisch stappenplan wordt aangeboden en herhaaldelijk beoefenend waardoor zelfverzekerd handelen handelingsverlegenheid vervangt.