Bejegening is een complex begrip. Kennis en begrip omtrent persoonlijke voorkeuren in communicatie, maar ook het herkennen van voorkeuren bij een ander is in grote lijnen het gene waar het om draait in deze training.
Leerdoelen
Met onze training en kennisoverdracht richten wij ons op onderstaande doelen:
-
Bewustwording van eigen gedrag en handelen
-
Inzicht in non-verbale en verbale communicatie
-
Een bewustwording van inzicht in uzelf
-
Herkennen van persoonlijkheidstypes
-
Actief leren luisteren
De meeste kans op een respectvolle bejegening is wanneer er een gezamenlijke visie wordt uitgedragen, de persoon in kwestie een professionele attitude bezit en kritische zelfreflectie toepast. Er vindt een bewustwording plaats van eigen gedrag en handelen. Actief leren luisteren en inzicht krijgen in non-verbale en verbale communicatie zijn belangrijke onderdelen.
Wat kunt u verwachten van deze training?
Vaak wordt er gestart met een theoretisch onderdeel waarbij wordt ingezoomd op het individu. De ervaringen, achtergrond, overtuigingen, normen en waarden van de deelnemers worden besproken en komt ter discussie te staan.
Door het aanbieden van verschillende praktische werkvormen leren de deelnemers verschillende persoonlijkheidstypen (DISC) herkennen. Hierbij komen persoonlijke, maar ook andermans kernkwaliteiten, valkuilen, uitdagingen en allergieën centraal te staan.
Bij het onderdeel casusbespreking worden de leerdoelen vertaald naar praktische situaties. De deelnemers leren situaties beter beoordelen en denken na over hoe ze de verkregen kennis tactvol kunnen inzetten.
DISC- op maat
Als aanvulling op de training “Bejegening” bieden wij u een persoonlijke coaching. De coaching wordt individueel aangeboden met als basis een individueel DISC- test en naslagwerk.