Training: verbale conflicthantering

Breadcrumbs

Een training voor hen die verbaal adequater en effectiever willen leren reageren op situaties die persoonlijk lastig, vervelend of zelfs soms

bedreigend kunnen zijn. Men leert om vroegtijdig signalen van dergelijke situaties te herkennen waardoor er preventieve stappen mogelijk gemaakt kunnen worden. In het geval van mogelijke escalatie worden tools aangeleerd om het conflict te reguleren en reduceren.

Leerdoelen
Met onze training en kennisoverdracht richten wij ons op onderstaande doelen:

  • Vergroten van verbale- en fysieke zekerheid van de deelnemer

  • Inzicht verkrijgen in verschillende soorten agressie en hoe daar mee om te gaan

  • Effectief kunnen inzetten van verbale- en non-verbale tools

  • Leren hoe het beste hulp te bieden

Wat kunt u verwachten van deze training?
De training wordt onderverdeeld in een theoretisch- en een praktijk onderdeel. Bij het theoretische gedeelte van de training

wordt, naast kennis omtrent verschillende soorten van- en lichamelijke symptomen bij agressie, een beroep gedaan op een stuk zelfreflectie. Het eigen gedrag wordt gespiegeld en de deelnemers worden bewust gemaakt van persoonlijke verbale- en non-verbale communicatie, oogcontact en afstand ten opzichte van de agressor.

De theorie van de training wordt gekoppeld aan praktijksituaties. Er is ruime voor casusbespreking, discussie, het delen van ervaringen en eventueel korte rollenspellen. Door het aanbieden van deze, op praktijk gerichte, werkvormen leert men hoe stress gereduceerd kan worden. Kennis over het inzetten van verschillende strategieën in het geval van een conflictsituatie, worden tijdens de training geoefend waardoor er vaardigheden ontstaan die men in het dagelijks leven effectief kan inzetten.